NEDEN KİTAP OKUYORSUNUZ? #AĞAÇ EV SOHBETLERİ 105

Neden kitap okuyorsunuz?

Haftanın Ağaç Ev Sohbetleri konusu sevgili Deep’ten gelmiş, çok da güzel gelmiş. Konuyu okurken karşımda bir ayna duruyor olsaydı gözlerimin kitap işaretine dönüştüğünü görürdüm muhtemelen. Konu karşısında gözlerim öylesine parladı :)


‘’Neden kitap okuyorsun?’’

Aslında bu soru, yüzüme karşı sorulduğunda, içimden göz devirip cevaplamak için ‘’düşünmeye bile tenezzül etmediğim türden’’ bir soru. Kabalık etmek istediğimden değil. Çünkü asla değecek şekilde sorulmuyordu… Bir de şöyle bir soru var, belki size de bir yerlerden tanıdık geliyordur: Bunların hepsini gerçekten okuyor musun? 

Çıkarttınız mı? :)  O yüzden sanırım bu soru üzerine ilk defa, sorulduğu için düşünüyorum. Teşekkürler Deep :) 


Gönül isterdi ki bu soruyu ‘’Kitap okumak benim için nefes alıp vermek gibi, farkında olmadan okuyorum işte.’’ diye cevaplandırabileyim. Çocukken olsaydı cevabım bu şekilde olurdu belki ama yok. İşler artık hiç de öyle değil. Yeri geliyor alırken okumak için sabırsızlandığım bir kitabı bile kendimi zorlayarak okumaya başlamam gerekiyor. Zorlandığım hâlde neden okumaya çalışıyorum?

Okumanın tadını bildiğimden? Olabilir mi? Okumaya başlarken kendimi itelediğim bir kitabın, bir süre sonra başından kalkmam için kendimi itelemem gerekebiliyor. Başlamak gerçekten de işin yarısı. Gerisi kendiliğinden geliyor. Kitabın kaç sayfa olduğunun bir önemi yok. Hele bir de sürükleyen türdense kitap, aynı çekirdek çitlemek gibi istesen de duramıyorsun :) 

 (Sürükleyen tür dediysem de bu sadece polisiye gibi anlaşılmasın. Benim için klasikler daha da sürükleyici bir tür örneğin.)


Şimdilerde ister severek ister yarı zorlayarak olsun kitap okuyorum çünkü okumanın tadını biliyorum. Temelde cevabım bu sanırım ama bu temelin üstüne isterseniz yüz çeşit kat çıkarım :) 

Bazen sadece zevk aldığım için okuyorum. Bazen yapacak daha yararlı bir uğraşım olmadığı için okuyorum. Bazen sadece öğrenmek, araştırmak için okuyorum…  Okumamın nedeni işte böyle, sorunun sorulduğu yere ve zamana göre değişse de okumaktan aldığım tat hep aynı sanırım. Bunun için okuyorum. 


Kitaplar bilgi, fikir ve kelime hazinesi yönüyle kendimi geliştirebilmem için bana rehber gibiler. Nereye nasıl bakmam gerektiğinin fikrini onlardan ediniyorum. Bazen kitabı kapattığımda yola o fikirle devam ediyorum, bazen kitabı kapattığımda o fikir de benim için kapanıp gitmiş oluyor. Ama en azından o kitabı okurken farklı pencereden bir bakış görmüş oluyorum.

Benim bir kitaptan aldığım tat; yazarın kullandığı kelimelere, bir duyguyu ifade ediş şekline, herhangi bir manzarayı tasvir etmesine veya bunu nasıl düşünmüş acaba dedirtmesine göre katlanarak artıyor. 

Son olarak, kitap okuma sebeplerimden düşünebildiğim önemli diğer bir tanesi: Kitapların zaman makinesine ihtiyacımı ortadan kaldırması. Evet biraz mübalağa ediyorum ama günümüzden yüzlerce yıl önceki bir olayın ortasına da, yüzlerce yıl sonraki bir uzay gemisinin ortasına da gidebilirsiniz kitaplarla. 

Yolculuk yapmak için zamanı bükecek bir aletin icat edilmesini beklemeye gerek: YOK!

Dünyadan biraz uzaklaşmak için uzay araçlarının halk otobüsü seviyesine inmesini beklemeye gerek: hiç YOK!


İşte böylee… Umarım nedenlerimiz değişse bile biz kitap okumaya hep devam ederiz. Kitap okumayan veya okuyamayan insanlarımız da kendilerine bir neden bulup okumaya başlarlar da bir senede okuduğumuz kitap sayısı izlediğimiz dizi sayısını geçer, umarım.


Yorum Gönder

41 Yorumlar

  1. Sebeplerini güzel açıklamışsın. Zaman makinesi kısmı güzeldi. Farklı yerlere yolculuk etmek harika. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :) Biraz bilim kurgusal bir yaklaşımdı beğenmenize çok sevindim :)

      Sil
  2. Sebeplerine bayıldım ve okurken aklımdan hep "aaa evet tamda böyle oluyor" diyorum kendi kendime. bu soruyu soran kişinin kastı en önemlisi olan bence. Kimisi kitapları sadece gösteriş için okuduğunu ya da okuyormuş gibi yaptığını düşünüyor, kimisi de "kaç yaşına geldin hala mı kitap okuyorsun?" dercesine soruyor. Sevmiyorum bu soruyu ama kendi içimde cevabını aradığımda bende senle aynı fikirdeyim. O lezzete varan bir insanın kitap okumayı bırakması biraz zor. Ve birde kitap alırken yaşadığı mutluluk gerçekten çok ama çok güzel :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sorunun, soruluş yeri ve şekli önemli gerçekten. Vurgu ve tonlaması nerede o bile önemli :) Gösteriş için kitap okuma olayından o kadar çektim ki artık bazen toplum içinde kitap açarken çekiniyorum okumasam mı diye :') Ayy, kitap alırken yaşanan mutluluk... Çok güzel çok :)

      Sil
  3. her zamanki gibi hem keyifli hem değerli bir cevap. ev evet yani bazen kitap okumak için zaman yaratmak zor olabiliyor ama yaratıyoruz işte, film dizi izlemek kadar kolay değil kitap okumak ve günümüz insanı okumaktan çok izlemeye alıştı. ah evet vallası bu dünyadan uzaklaşmak için de okuyoruz tabii, halk otobüsünde bilene :) zaman makinası çok çok doğru, 1800 lerin ingilteresi gibi, emma romanı gibi, ya da 100 yıl öncenin istanbulu gibi, hüseyin rahmi gibi, ah bir de örneğin 1000 yıl sonra yazılmış romanları da şimdi okuyabilseydik :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yani zaman yaratmak demeyelim de yapılacak bir önceki ve bir sonraki işi iki yana öteleyip arasına kitap okunacak zamanı sıkıştırmak diyelim :)) Kitap okumayı seven insana bile dizi, film izlemek daha kolay. Kitapları sevmesek ekranlardan kafamızı çevirmeyeceğiz sayfalara, alıştık çok. Yaa çok iyi fikirmiş. Neden benim daha önce hiç aklıma gelmedi?? Hep günümüzden veya geçmişten geleceği düşünerek yazılmış kitaplar okuduk. Keşke bin yıl sonra yazılacak romanlardan da okuyabilsek. Tüh! Zaman makinesi icat etmek şart oldu yine.

      Sil
  4. Bunların hepsini okudun mu sorusunu kafamın içinde yankılandı:))süs diye kitap alacak halimiz yok ya:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O soruyu ömründe bir kez alınca bir daha kafanın içinde yankılanmadan okuyamıyormuşsun, öyle diyor İsviçreli bilim insanları :)) Raf süsü onlar raf süsü🤩

      Sil
  5. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Katıldığınız noktaları ifade etme şekliniz hem açıklayıcı hem sevindiriciydi :) Yorumunuz için teşekkür ederim. Kitap okumak için özel bir zaman da ayrılır, gerekirse o zaman araya da sıkıştırılır. Dediğiniz gibi ruh haline ve müsaitlik durumuna göre dengeyi kurmak gerek. Ve işkenceye dönüşüyorsa da peşini en azından bir süreliğine bırakmak.

      Sil
  6. Kendimi bildim bileli kitap okuyorum ama bu soru üzerine nedense hiç düşünmemiştim. Kendime bir şeyler katmak ya da zevk için okuyorum. Yeri geliyor severek aldığım bir kitaba elim de gitmiyor. Bence fazlasıyla ikilemli bir durum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanırım ben de daha önce bu soruyu bu kadar detaylı düşünmemiştim. Düşününce de o kadar kapsamlı bir soru ki bir nedeni yazsam diğer bir neden yazının dışından el sallıyor gibi geliyor. Net tek bir cevap vermek mümkün değil :) Bir de bu ikilemler...

      Sil
  7. Merhaba..."Bunların hepsini gerçekten okuyor musun?" Hele de kaynak kitapları için bu soruyu soranlar ne kadar cahil olduklarının farkında bile değiller...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen bu soruyu soran insan o kadar inanarak soruyor ki ben bile kitabın başındayken gerçekten okunmasının mümkün olup olmadığını düşünüyorum :)

      Sil
  8. heey son yazımda, izlemediysen eğer, ilgini çekebilecek bir dizi var, sonraaa oliver twist ve little dorrit de izliycaam :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmine pek katlanamamıştım ama dizisinde şansımı deneyeyim o zaman :) Halbuki de Austen uyarlamalarını sevmeye hazır izlerim...

      Sil
  9. Konuyu çok güzel özetlemişsiniz. Yazdıklarınızın tümüne katılıyorum. Okumak tatlı ve bağımlılık yapan bir şey:) Geç yorum yaptığımdan dolayı kusura bakmayın ancak geçerli bir mazeretim vardı:) Teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuza ve yapmak zorunda olmamanıza rağmen yaptığınız açıklamaya teşekkür ederim :)
      Sizin yazınıza gelen yorumlara yazdığınız cevaplardan dolayı haberim oldu. Ben de bu vesileyle sizi tebrik ederim. Kızınıza bir ömür mutluluklar diliyorum. :)

      Sil
  10. Okumanın tadını öğreninceye kadar ki hisleriniz, o kadar çok insanın duygularına tercüman olmuş ki.. Zihnimde kabul edemediğim duygularımın kaleme alınmış hali tam da bu:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle düşünmeniz doğrusu sevindirdi beni :) Gündelik hayatta okumanın tadı üzerine, aynı fikirde olmayı geçtim konuşabileceğim insanların sayısı o kadar kısıtlı ki :) İyi varlar diyorum. Blogger aleminde ise sayı rahatlıkla ikiye üçe katlanıyor :)

      Sil
  11. Selam, blogumu taşıdım eski blogumda vardınız o yüzden tekrar yazmak istedim. Tekrar takip ederseniz çok sevinirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tekrar yeni adresinizi ziyaret etmekten memnun olurum.

      Sil
  12. Çok güzel anlatmışsınız 🌼 aynı sebeplerden kendimde de buldum. Yazılarınız çok zevkli

    YanıtlaSil
  13. Yazınızı keyifle okudum. Aynı duygu ve düşünceleri paylaşıyoruz. Ancak yıllar geçtikçe bazı farklılıklar hissedeceksiniz. bir dönem okuma isteğimiz tavan yaparken gün geliyor çok daha seçici oluyoruz. Okuma hızımız yavaşlıyor, daha ince kitapları seçiyoruz.
    Her şeye rağmen okumak hayata bir başka tat katıyor. Hayatımıza anlam katıyor.
    Sevgiyle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha seçici okumak iyi bir şey bana kalırsa. Bu seçiciliği pozitif anlamda daha da çok hissedebileceğim günlerin gelmesini bekliyorum :) Ama kastınız ince kitapları seçmekse eğer o konuda da haklılık payınız var. Şimdilik okuma hızımdan dolayı değil taşıma ağırlığından dolayı ince kitap seçtiğim oluyor ama yavaşladığımız zamanlarda da ince ve kolay okunabilecek kitaplara yöneliyoruz, çok doğru :)

      Sil
  14. Şehir dışına gidiyorum da biraz reklam parasına ihtiyacım var blogumda reklama tıklarsanız çok mutlu olurum google reklamı

    YanıtlaSil
  15. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  16. Kitap okuma nedenlerini etraflıca ve güzelce açıklamışsın, zaman makinesi kısmı ayrıca güzeldi. Bence de okurken bambaşka dünyalara dalıyoruz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle geç cevapladığım için özür dilerim, yorum için çokça teşekkürler :)

      Sil
  17. heeey, little dorritt izledim, yazdım, diziler 12 yazımda, şimdi sırada oliver twist :) iyisin de miii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaa sorduğun için çok teşekkür ederim Deep. Yoğun ama şükür ki iyiyim, sen nasılsın?? :))
      Bir şeyler yazıp bloğa dönmek için seri bir şekilde kitap okuyabilmeyi bekliyorum :'))
      Ha unutmadan, yaşasın Little Dorrit izleyen biri daha :)

      Sil
  18. O kadar güzel satırlar yazmışsın ki. Kitap bir insana birçok şey oluyor aslında. Çevrilen sayfalar bambaşka dünyalara kapılar açılıyor, satırlar arasında kayboluyor insan ve çok da şey öğreniyor hem manevi olarak hem bilgi.
    Emeğine sağlık. Kendine iyi bak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gecikmiş cevabım için öncelikle özür diliyorum :)
      Kitap insana birçok şey oluyor aslında derken aslında ne kadar güzel özetlemiş bu tespit yazının tüm fikrini :))
      Sevgilerle...

      Sil
  19. Kitap okumak mı filmi izlemek mi deseniz kitap okumak derim. Çünkü çok daha etkileyici, okurken kendim canlandırıyorum karakterleri. Herşey benim hayal gücüme bırakılmış ve bunu seviyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuzun üstünden geçen cevapsız vakit için üzgünüm... Kitap tarafında olanların bir başkası da benim, kesinlikle okumak daha etkileyici :))

      Sil
  20. Son derece kolaylıkla savuşturulacak bir soru daha sorulabilir karşımızdakine, "Siz neden okumuyorsunuz?"

    YanıtlaSil
  21. heeeeey nasılsın nahabıyon :)

    YanıtlaSil
  22. uzun zamandır yazmıyorsunuz, nasılsınız?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim iyiyim, bloga dönünce daha da iyi hissettim :)

      Sil