DOKTORLUK SANATI - PROF. DR. DOĞAN ŞENOCAK KİTAP YORUMU

Bulgakov’un ‘’Genç Bir Doktorun Anıları’’nın tadı damağımda kalmışken girdiğim arayışta bulduğum bir kitaptı ‘’Doktorluk Sanatı’’.

Genç Bir Doktorunun Anıları kadar genel okuyucu kitlesini kapsar mı emin değilim ama Doktorluk Sanatı okuması keyifli, otobiyografik de bir kitaptı. Kitabı bir KBB uzmanı olan Prof. Dr. Doğan Şenocak kaleme almış.

***

Dili, akıcı ve canlandırıcıydı. Öyle ki; yazarın öğrencilik ve meslek hayatı anılarını, anlatılan vakaları okumuyor da sayfalar boyunca izliyor gibiydim.

  • …Bu teknik donanıma sahip genç doktor kısa sürede hiçbir şeyin aslında kitaplarda yazdığı kadar berrak kalıplar içinde olmadığını öğrenecektir. Ne hastalıklar kitaplarda yazan tariflere uymaya mecbur hissederler kendilerini, ne de hastalar birbirlerine benzerler.



Doktorluk Sanatı, sağlık konulu kitaplara ayrı bir ilgisi olan birine göre fazlasıyla doyurucuydu. Yaklaşık iki yüz sayfadan oluşan hacimce ince, içerikçe kalın bir kitaptı. Gerek yazarın büyük isimlerden yaptığı alıntılar olsun, gerek kendi deneyimleri olsun  ‘’altını çizdirecek-üstünü düşündürecek’’ türdendi.

  • Yaşamımız süresince gerçekte hepimiz çoklarca kere metamorfoz denilebilecek ciddi değişimlere uğrasak da geçiş süreçleri Gregor Samsa’nın başına gelen ani değişikliğin aksine yavaş olduğu için çoğumuz bunları ancak geriye doğru bakıp fark edebiliriz.
  • İyi bir doktor hastalığı tedavi eder, daha iyi bir doktorsa hastayı. (William Osler)

 

Deyimlerin(?) genellikle önce Latince söylenişinin verilmesi, sonra ne anlama geldiğinin hissettirilip en sonunda da Türkçe karşılığının dipnot olarak düşülmesi çok hoştu. Normalde bu durumdan çok da hoşnut kalmam ama Doktorluk Sanatı’nda bu durum ayrıca hoşuma gitti hem bu sayede kitabın sayfaları arasında ‘’tıp fakültesi dersliğine girilmişlik hissi’’ korunmuştu.  Bu deyimler genelde bölüm başlarına da ismini veriyor ve bölüm içinde olaylar ve vakalarla açıklanıyordu. Örneğin:

  • Hipokrat’ın dediği gibi ‘’Ars longa vita brevis’’ yani ‘’Sanata hâkim olmak uzun bir süreç ve yaşam buna yetemeyecek kadar kısa.’’
  • İmparator Augustus’un meşhur sözü ‘’Festina lente’’ (Yavaş yavaş acele et) belki de doktorluk mesleğini bir sanat olarak yapabilmenin en temel şartlarından biridir. Doktorun yeterince hızlı ama bir o kadar da kontrollü davranması gerekir.

 


Özetle Doktorluk Sanatı, başta sağlık alanından insanlar olmak üzere bu alana ilgisi olan okurları da kazanabilecek bir kitap bence. Kapak için de başka türden bir sanatın tercih edilmesinin  hoş bir detay olduğunu eklemek isterim :) Ayrıca kitabın sonunda yazarın eklediği okuma listesinin de :)

  • Dr. David Mendel Proper Doctoring (İyi Doktorluk Uygulamaları) adlı kitabında ‘’İyi doktorluk bir bütündür.’’ der. ‘’Sadece teknik ve kuramsal olarak ya da iyi bir dost olmaya çalışarak iyi doktor olamazsınız, iyi bir doktor hepsini bir arada sunabilmelidir hastalarına.’’ Bu ulaşılması zor olsa da mutlaka hedef olarak konulması gereken bir noktadır.
  • Tanrım bana değiştiremeyeceğim şeyleri kabullenebilmem için sabır, değiştirebileceğim şeyleri değiştirebilmem için cesaret ve ikisini ayırt edebilmem için akıl ver. (Reinhold Niebuhr)

Yorum Gönder

7 Yorumlar

  1. Doğru tahmin :D Genç Bir Doktorun Anıları'nı hekim bir yazar, Doktorluk Sanatı'nı yazar bir hekim kaleme almış. Bu kitabın otobiyografik yönü ağır basıyor.

    YanıtlaSil
  2. Genç Bir Doktor’un Anıları’nı okumuştum. Çok da güzel bir kitaptı. Bu kitabı da okursam sevecekmişim gibi hissettim. Teşekkür ederim tanıtım için. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de öyleydi :) Ama bu kitapta beklenti bir öykü kitabı değil de tıbbi bir anı kitabı okuyacağım yönünde olmalı çünkü olaylardan, betimlemelerden ziyade doktor olmak nasıl bir his, nasıl bir sanat onu anlatmak çabasında yazar.

      Sil
  3. İki kitabı da okumadım:) Genç Bir Doktor'un Anıları kitabını merak ediyorum ama bu kitabı duymamıştım:))) Okur muyum tam emin olamadım?:)))
    Fotoğraftaki kedilere ve kupaya bayıldım:))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doktorluk Sanatı her okuyucuya hitap etmeyebilir -çok alanın içinden çünkü- ama Genç Bir Doktorun Anıları kurgusal bir kitap ve kitabı beğenmeyen birine denk gelmedim henüz :)) Kediler ve kupalar kırmızı çizgim :D

      Sil
  4. Kapağı nedeniyle yabancı bir kitap gibi geldi bana. Yazarın ismini görmeseydim kesin yabancı bir yazar yazmıştır derdim.

    Bu tarz kitapları seviyorsanız Ercan Kesal'dan Peri Gazozu kitabını da öneririm. İçinde doktorluk anıları da var ve çok etkileyici. Beğeneceğinize eminim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklılık payınız var. Kapak yabancı bir ressamın tablosuymuş aslında :)
      Bu tarzı sevdiğimden Peri Gazozu'nu da sahaftan almıştım bir süre önce. Okumayı öne alıyorum o halde. Tavsiye için teşekkür ederim.

      Sil