READING SLUMP NEDİR ve ÇIKIŞ İÇİN ÖNERİLER

Normalde kitap okuma alışkanlığı olan bir insanın bir süre boyunca kitap okuyamamasına ''reading slump'' deniyor. 

Reading’i biliyoruz Slump’ın ise ticaret terimi olarak ekonomik durgunluk, birden düşüş, kriz gibi anlamları var. Yani Reading slump; ‘’Okuyamama çöküşü’’, ‘’Okumada durgunluk’’ gibi Türkçe’ye çevrilebilir.

🍒

Reading slump’ın sınırları okuyamamanın tam olarak neresinden çiziliyor belli değil gibi görünüyor. (Araştırıldı, bulunamadı.). Onun için her depresyona girdim diyenin depresyonda olmaması gibi, her reading slump dönemindeyim diyen de reading slump’ta olmayabilir ama dediğim gibi belli bir sınır olmadığı ve söylemesi de keyifli olduğu için okuyamıyorsak reading slump'tayızdır :)

Benim reading slump’a atfettiğim anlam, kitap okumak isteyip okuyamadığımız o can sıkıcı dönemler için reading slump’ı kullanıyor olmamız. Okuyasımızın gelmediği…

https://data.whicdn.com/images/274855921/original.gif


Reading slump'a girdiyseniz işler şöyle gelişir: Önce, okuyamadığınız için kendinizi suçlu hissedersiniz. Sonra, kitap elinizde beş on sayfa bilemedin yirmi sayfa okursunuz. Ama sonunda, pes eder ve düşünceleriniz gibi gözlerinize de çevrede dolaşma izni çıkartırsınız*. Kitaba odaklanamazsınız. Odaklanamamanız canınızı sıkar ve canınız sıkıldıkça daha da odaklanamayıp okuyamadığınız; sürüp giden kısır bir döngüye girdiğinizi hissedersiniz. Peki bunun için ne yapabiliriz?


READING SLUMP İÇİN KENDİMDEN ÖNERİLER :

1🍒Eline aldığın bir kitabı bitirmek için kendini zorlama! : Kitaptan hoşlanmasam bile ,okumak istediğim bir sürü kitap olmasına rağmen, okumaktan hoşlanmadığım bir kitabı okuyarak vakit kaybedebiliyorum.

(Bunu artık pek yapmıyorum. Çünkü zaten seçerek kitap aldığım için okumak istediğim on kitaptan sekizi gerçekten okumak isteyebileceğim kitaplar çıkıyor.)


https://64.media.tumblr.com/f274f238305806cbe0066de235b5109f/tumblr_inline_oykqpvzkhb1us2qgp_500.gifv

2🍒Herkes bir kitabı seviyor diye muhtemelen o kitabı seveceğini düşünme! : Bazen bazı kitaplar o kadar göz önünde oluyor ki onu okumayınca ‘’Sen de okuyucu musun be? Daha bunu bile okumamışsın.’’ demekten kendimi alamıyorum. Ama onu alıp okumaya başlayınca sonuç hüsran... Herkes ne buldu da ben bulamıyorum diye zorlayıp okumanın âlemi yok çünkü onlarda gerçekten bir şey yok. Böyle olduğunda o kitapları okumayı sevmek zorunda değilsin, zorlama.


🍒Merak etme karşına tekrar böyle bir kitap çıkacak! : Bazen gerçekten iyi bir kitabı yeni bitirdikten sonra şöyle oluyorum: ‘’Bir daha hiçbir zaman bu kadar iyi bir kitap okuyamayacağım!’’. Biliyorum fazla dramatik bir söylem :) Ama son okuduğum kitap o kadar güzel, o kadar ruhuma dokunmuş oluyor ki başka bir kitabı okuma isteği gelmiyor. Elime ne alsam bir öncekiyle kıyaslayıp okumaktan vazgeçiyorum. 

Bu durumlarda türü değiştirmek iyi bir çözüm oluyor. Diğer kitabın yeri ayrı kalıyor tabii ama belki bir ay, belki bir sene sonra farklı müthiş bir kitapla karşılaşıyorum. Onun da yeri farklı oluyor. O yüzden artık böyle bir durumla karşılaştığımda kendime bunu söylüyor ve slump’a girmeden reading’ime devam edebiliyorum :D



https://i.pinimg.com/originals/e3/70/00/e37000f012f5fa9848bc1513d05f5928.gif


4🍒Kitaplığını düzenlemekle başla! : Buraya kadar olan öneriler telkin niteliğindeydi, şimdi birkaç tane de fiziksel olarak işe koyulabileceğiniz öneride bulunayım :) Kitaplığınızı düzenlemeye başlayın. Bütün işler bittiğinde elinize bir tanesini almış olursunuz. Ben bazen yanına bir kupa kahve de alıyorum :) 


5🍒 Masal kitabı oku! : Bir şeyler okuyamazken bile masal kitabı kolay okunabiliyor. Pembik bir öneri diye es geçmeden önce bir deneyin, ne çıkar? Hem okumanıza hem kendinize iyi gelebilir bu öneri :)



https://i.pinimg.com/originals/34/2a/2a/342a2a56781003456809b28f2f9e3d51.gif


6🍒Sesli kitap dinle! : Bu öneri pek benlik değil. Onun için pek yapmıyorum ama alternatif bir öneri niteliği taşıdığından yer vermek istedim :) Kitabı okuyamıyorsanız formatını değiştirerek dinlemeye yönelebilirsiniz.


🍒 Okumaktan keyif aldığın blogları oku,  Kitaplarla ilgili bir şeyler izle ya da kitap okumayı seven bir arkadaşınla konuş! : Bazen bazı insanlar okudukları bir kitaptan öyle bahsederler ki canınız kitap aşerir :D Canınızı kitap çektirecek insanlar okuyun, izleyin; onlarla konuşun :) Ben sonrasında kendimi kitap listesi yaparken buluyorum :))


8 🍒 Ve Karar ver! : Hahah ya ama bu en zoru :P Okumak için çok sayıda harika kitap var ve önce hangisini okuyacağıma nasıl karar verebilirim ?!  İşte tam da bu yüzden ‘’Ne okuyacağımı bilmiyorum-her şeyi okumak istiyorum ama bu yüzden okumak istemiyorum!’’ gibi bir neden de bazen benim için bir reading slumpa girme sebebi oluyor :D  Karar ver ve reading slumptan çık.


https://media.giphy.com/media/s2jbZBl4T7hu0/giphy.gif




Ve Bu Yazıyı Şunu Söyleyerek Bitirmek İstiyorum :))


https://i.gifer.com/RN0Y.gif



Yorum Gönder

40 Yorumlar

  1. Daha önce benzer bir yazı okumamıştım ve çok hoşuma gitti, reading slump'ta duyduğum bir şey değildi ama sanırım herkesin bazen yaşadığı bir dönem:-)) Ben de okuyacağım kitapları kendim seçiyorum ama bazen içinde beklediğimi bulamıyorum ve direk madde 1'i uyguluyorum:-)) Zorla okumak çok itici ve anlamsız.. Ve son olarak bu aralar favorim madde 7'yi uygulamak:-)) Çok keyifli bir yazıydı, sağloun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle yorumunuz için teşekkür ediyorum ^^
      Beklediğimi bulamadıklarım, okumak için seçtiğim kitapların içinde giderek azaldılar. Yine de illa ki oluyorlar ve ben sizin gibi direkt madde biri uygulamıyor-dum. Hâlâ eğer reading slumpta değilsem oraya kadar gelmek için harcadığım zamanı göz önünde bulundurarak kitabın sonunu getiriyorum. Ama artık okumakta güçlük çektiğim bir dönemdeysem kendimi zorlamamak adına kitabı bırakabiliyorum :) Yani sizin gibi her zaman bunu yapabilmem için kat etmem gereken yol daha var :)) 7. maddeyi ben de epey seviyorum bu aralar.
      İyi günler dilerim :)

      Sil
  2. Çok tatlı bir yazı olmuş okurken çok keyif aldım:)
    Reading slump sık sık girdiğim bir dönem. Ben de böyle dönemleri atlatmak için daha hafif kitaplar okuyorum. Çerezlik kitaplar ya da mangalar gibi:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çerezlik kitaplar iyi olabilir ^^ Ben onun yerine genelde sevdiğim bir kitabı tekrar elime alıyorum sanırım :) Manga çok fazla okumuyorum aslında ama sevdiğim mangaları da reading slump dönemindeyken okumak hiç aklıma gelmemişti. Online ortamda oldukları için sanırım pek kitap okumak gibi hissettirmiyorlar bana :D

      Sil
  3. keyifliymiş öneriler tişkirs :) yaa senin adın filminin kitabı çıktı yaaa anime hani çok heycanlıııı yaaa slump a girmeye zaman olmuyooo :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. You're welcome :D Aman aman olmasın hiç :)) Yaa kitabını görüyordum kitapçılarda devam kitabı falan mı çıktı? Filmini severek izledim ama kitabını almamıştım hiç.

      Sil
    2. hımms ben yeni gördüm deeee yaa ama 50 liraydı kırka düşmüş filan yani paalı biraz daha düşsün alcaaam :)

      Sil
    3. Hım öyle demek. Ben de devam kitabı sandım :) Ben gördüğümde fiyatı bu kadar yoktu ama yine diğer kitaplara göre manga kitapları her zaman tuzlu oluyor. Umarım biran önce düşer :D

      Sil
  4. Zorla okumayı bırakmalı epey oldu boylece kolay kolay durgunluğa girmiyorum. Baktım sevmedim beğenmedim bırakıp başka bir şey okuyorum mutlaka seveceğim bir şeyler çıkıyor karşıma böyle yapınca
    Ama ara ara panzerinin ilk günlerinde mesela hiç okuyamadığım oldu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maşallah diyeyim :) Pandemide olan da nazar boncuğu olsun artık. O ara okuyamıyorum demeyen kalmadı sanırım. Normal yani :) Zorla okumayı daha fazla bırakabiliyorum artık. Eskiden o kitap noktası virgülüne kadar okunurdu yani. Sevmediğin, sana gerçekten bir şey katmayan bir kitabı okumanın manası yok aslında. Dediğiniz gibi bırakıp anlamı olacak bir şeyler okumak lazım ^^

      Sil
  5. Okuduğum kitabı yarım bırakmayı sevmeyen biriyim ama son bir kaç senedir bunun üstesinden gelmeyi başardım. Artık çokta zorlamıyorum. Herkesin sevdiği kitap meselesine gelecek olursak, kitapların çok fazla popüler olduğu dönemlerde o kitaptan özellikle kaçınıyorum. :) Okuyacaksam bile erteliyorum. Bir kitabı çok fazla yerde görürsem o kitabı okumak istemiyorum. :) Masal ya da çocuk kitabı okuma fikri güzelmiş.Ben bunu deneyeyim. Blog ya da bookstagramlara göz atmakte etkili bir yöntem. Kitapyurdunun yeni projesi ile kitap dinlemeye yeni başlayacağım. Umarım severim. Çok güzel bir liste olmuş. Kalemine sağlık. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap dinlemek pek benlik değil ama belki de deneyimlemediğimden böyle söylüyorumdur. Yine de okumanın yerini tutacak değil de okumayı destekleyecek bir yöntem olarak kullanılır tabii :) Onun dışında diğer kısımlarda aynı düşünüyor ve yapıyor gibiyiz. Ben de bunun üstesinden geleli çok olmadı :) Masal fikri de denenmeli kesinlikle ^^ Reading slumpta değilken bile arada bir masal kitabı ele almak lazım :) Yorumun için çook teşekkür ediyorum!

      Sil
  6. Herkesin böyle bir dönemi mutlaka oluyor. Yazdığın çözümler çok doğru ve güzel. Böyle bir dönemde en kötüsü kendini okumaya zorlamaktır, bu daha da soğutur insanı. Kesinlikle biraz ara vermeli ve gerçekten okuma ihtiyacı hissedene kadar eline kitap almamalı. Bir de benim de hep söylediğim bir şey var; her ne kadar tavsiye etsek, güzel kitap desek de, her kitap herkese hitap etmez. Bu kitap çok güzelmiş deyip sevmediğimiz bir şeyi okumamalıyız. Çok güzel yazmışsın, emeğine sağlık. Durumu biliyordum ama kelime olarak bilmiyordum, yazın sayesinde yeni bir şey öğrendim:))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşte zorlarsak olacağını zannediyoruz, ama yok :) Ayrıca çok güzel söylemişsin: her ne kadar tavsiye etsek, güzel kitap desek de, her kitap herkese hitap etmez. Onun için kitapları kendimize göre değerlendirmeliyiz seçerken. Yorumun için de teşekkür ediyorum ^^ Kitap keşfi değil belki ama yine de kitaplarla ilgili bir keşif olmuş o zaman :)

      Sil
  7. bu konu gerçekten zor özellikle kurtulması daha zor :) ama zamanla da halloluyor diyim. güzeldi, önerilerin kullanılır bence :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen ne yapsak boş ama hazır öyle bir durgunluğa girmeden acil plan senaryoları yazıp rafa kaldıralım :) Gün geldiğinde işe de yararlar belki :)

      Sil
  8. "Reading slump" denildiğini bilmiyordum ama bahsi geçen durumu Corona sürecinde yoğun şekilde tecrübe ettim. Aylarca okuyamadım. Epeyce bir süre sonra zorla yeniden başladım, yavaş yavaş hız kazanıyorum. 2021 başından itibaren 6 kitap okudum, şu an 7.deyim :) Kitap okumanın tadını bir kez alan eninde sonunda geri döner kitaplara :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok doğru çok. Son cümlede o kadar haklısınız ki. Reading slump'tan çıkamamak, aslında okursan ne kadar keyif alacağını bilmek ama yine de okuyamamak, insanı zorlayan da bu oluyor sanırım. Pandemi dönemindeki genel keyifsizlik yüzünden okumak konusunda da keyifsizleştik galiba. Neyse ki bu sene siz de güzel başlamışsınız :) O zaman keep reading, keep dreaming diyelim böyle devam edelim :D

      Sil
  9. Aralarında ilk maddeyi uygulamakta zorluk çekiyorum. Sevmiyorsan niye kendine işkence ediyorsun diyorum ama elimde değil :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biraz mazoşistlik varsa demek :DD Şaka bir yana ben de öyleydim bir yerden sonra eeh yeter artık okumuyorum seni de dediğim bir kitap oldu ondan sonrası bayır aşağı zaten :) Artık daha özgürüm :)

      Sil
  10. Ooo, ismi varmış demek. Ne güzel. Yalnız olmadığını bilmek iyi gelir insana. Bunun bir de "writing block" hali var hani. Zaman zaman yazarların ve bloggerların başına gelir.
    Her ikisinin de pandemiyle ilgisi olduğu kesin. Olumlu ya da olumsuz anlamda. Tamamen bırakılabilir, upuzun bir ara verilebilir ya da hiç olmadığı kadar çok yazılabilir ya da okunabilir kanımca.
    Bir süredir reading slump belirtileri gösteriyorum. Öneriler o kadar güzel ki deneme gayretine gireceğim kesin. Bu harika yayın için teşekkürlerimi bıraktım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evvet :) Adını söylemesi çok sempatik. Telaffuz etmeyi seviyorum, kendisini sevmiyorum. Writing block mu? Her yazı öncesinde girmişim gibi geliyor ona :D Yazıyı yayınlayınca anlıyorum, dur diyorum kendime tıkanmak daha bu değil :) Ben de bunun adını bilmiyordum iyi oldu güncellendiğim :) Teşekkürler...
      Aşırı mutlu oldum ^^ Hele işe yararlarsa daha da çok mutlu olurum muhtemelen :) Aslında bir nevi acil durum senaryosu diye yazdım bu maddeleri. Reading slumpa olur da bir zaman girersem a,b,c planlarımı oluşturacak bu maddeler. Şimdiden aklıma gelmişken kaçış planımı yaptım :))

      Sil
  11. Çok keyifli bir yazı olmuş. Eskiden reading slump nedir hiç bilmezdim. Deli gibi okur ve kitapları hiç yarım bırakmazdım. Ama gel gör ki zaman acımasızca geçerken beni de değiştirdi. Okuyamıyorum ve suçluluk duyuyorum. Ilk zamanlarda kafaya çok takardım. Şimdi yine suçluluk duyuyorum ama kafaya takmıyorum 😄 Zaten kafaya takınca da okuyamıyorum ki, ben de doğal haline bırakıyorum. Bir konuda kendimi geliştirdiğim için mutluyum. Sevmediğim kitapları artık yarım bırakıyorum ve hemen elimden çıkarıyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunu yaşayanlar olarak yorumlarda bile bir araya gelmişiz. Üstelik aşmışız da biraz:) Ben de sizi tebrik ediyorum :) Çünkü edilmesi gereken bir şey.
      Suçluluk hissine gelince onun çözümü sadece okumak. Aşmak için başka bir yolu yok, sadece görmezden hissetmezden gelebiliriz belki biraz. Masal kitabı çözüm olabilir ya da sesli kitap? En azından suçluluk duygusunu hafifletiyorlar :) Sesli kitabı bilmem ama masal kitabının garantisini verebilirim ^^

      Sil
  12. Çok keyifli bir yazı olmuş, eline sağlık😻 Bu aralar sık sık Reading slump'a giriyorum ama çıkmak için sıfır çaba 😂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ediyorum ^^ Bana da arada gelmiyorlar değil :) O yüzden şimdiden hazırladım direkt çabasız kopyala yapıştır uygularım maddeleri diye :DD Ama olmayınca olmuyor tabii bazen sağlık olsun 😄😅

      Sil
  13. son yazımdaki, bcp 3, ilgini çekebilecek bir kitap bencesi, en azından bilgin olur yani, duymadıysan izlemediysen :)

    YanıtlaSil
  14. Çok güzel bir yazı olmuş ama :) Önerilerin çok mantıklı ve okumayı ya da okuyamama durumunu telafi edip kendimizi daha iyi hissedeceğimiz şeyler :) Bilmiyordum reading slump dendiğini öğrenmiş oldum, teşekkürler keyifli yazına :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim ^^ Bazen ihtiyaç olabiliyor dediğiniz gibi kendimizi telafi etmemiz ve sahalara geri dönmemiz için :)

      Sil
  15. Galiba başım belada. Tüm belirtileri görüyorum. Ben de bu nedir diye düşünüp duruyordum. İlginçmiş. Aslında biraz da çevreden kaynaklı sanırım. :( Ben kitap konusunda pek seçici olamadığım için elime geçen her kitabı okuyorum. Bir alternatif olarak da telefondan kitap okumak da güzel.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Telefondan kitap okumayı mecbur kalmadıkça sevmiyorum ama iyi bir alternatif olduğu da su götürmez bir gerçek :) Epey kolaylık sağlıyor.
      Çok dert bir dönem reading slump. Umarım en kısa zamanda aşabilirsiniz... Dediğiniz gibi çevreden kaynaklanıyorsa belki seveceğiniz bir kitap okursanız gerisi gelir :)

      Sil
  16. İlk kez duydum bu tabiri. Çok güzel bir yazı olmuş. Ben uzun süreli değil de sanırım ara ara günlük giriyorum bu okuyamama dönemine. O zaman bile suçlu hissederim kendimi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle :D Ben de yaşıyorum aynısını. Onun için depresyona girdim diyen herkesin aslında depresyonda olmamasından farklı bulmuştum bunu. Günlük de olsa reading slump diyemeyiz diye bir sınırı yok sonuçta depresyonun aksine :)

      Sil
  17. heey baksana, gece çok dizi izlediğim için bugün çok geç kalktım, ikide, sonra da dizi listesi yapıyodum, oliver twist ile little dorrit'i öne aldım listede, sonra da dedim, izleyim de sonra söleyim beş senedeye, böyle düşünürken sen geldin film yazıma yorum yaptııın. ne güzeeel :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle tesadüfler güzel olmaz mı hiç :) Little Dorrit'i izledim ama Oliver Twist beklemede. Bakalım sevecek misin? Ben de zaman bulduğum bir gün okuduğum kitapların filmlerini maraton yapıp izlemeyi planlıyorum. Ne zaman kısmet olursa :') Eğer öne almışsan o zamana kadar Oliver Twist'i de izlemiş olacağından sollanmış bile olurum :DD

      Sil
  18. Çok güzel bir yazı olmuş. Yarın gazetede!

    YanıtlaSil
  19. ilk defa duydum tanım olarak ben okuyamama gibi durumda başka kitaba geçiyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaa... O kitabı okuyamasam bile başka kitaba hemen geçemeyebiliyorum ben :')

      Sil