FARELER VE İNSANLAR - JOHN STEINBECK KİTAP YORUMU :

Fareler ve İnsanlar; bünyede etkisini kısa sürede göstermeye başlayan ve uzun süre devam ettirebilen ağrı kesici bir hap gibi kitap benim için.

Gerek olay örgüsü ve anlatım şekliyle (tiyatral denebilir belki de), gerek sayfa sayısının fazla olmamasıyla kısa sürede okunuyor, kendisini okutturuyor. Bittiğinde de gözünüzde yaş kalakalıyorsunuz. Sonra üzerinden uzun zaman geçiyor, yine de bloğunuzun bir köşesinde de yeri olsun diye yorum yazısı denemeyecek bir hatıra yazısı girmeye itiliyorsunuz, okuduğunuz hikâyenin üzerinizde kalan hatrı sayılır etkisi tarafından.

Farklı ülkelerde Temel Eserler'e girmesine, uyarlamalarının yapılıp durmasına, hem iyi hem kötü şöhretine bakılırsa Fareler ve İnsanlar için yaptığım benzetme uygun gibi duruyor. En azından giriş ve gelişme kısmı... Sonuç için aynı şeyi söyleyemiyorum çünkü bu hap okuyunca ağrı kesmekten çok ağrı yapıyor. Yine de bir şeyler okumakta zorlanan bir okura ilaç gibi geleceğini düşünüyorum. Tıpkı Fareler ve İnsanlar'ı okumak için elime aldığımda bana olduğu gibi...



KONUSU :

Fareler ve İnsanlar, birbirine zıt karakterdeki iki mevsimlik tarım işçisinin, zeki George Milton ve onun güçlü kuvvetli ama akli dengesi bozuk yoldaşı Lennie Small’un öyküsünü anlatır. Küçük bir toprak satın alıp insanca bir hayat yaşamanın hayalini kuran bu ikilinin öyküsünde dostluk ve dayanışma duygusu önemli bir yer tutar. Steinbeck insanın insanla ilişkisini anlatmakla kalmaz insanın doğayla ve toplumla kurduğu ilişkileri de konu eder bu destansı romanında. Kitabın ismine ilham veren Robert Burns şiirindeki gibi; “En iyi planları farelerin ve insanların / Sıkça ters gider…"

(arka kapaktan)


İnsanın iyi olmak için akla ihtiyacı yoktur. Hatta zaman zaman bana bunun tersi olmalı gibi gelir. 

İnsan olmak kolay değildir, hele ki “insanca” yaşanabilecek bir toplum düzeni yoksa!

🌾

Yorum Gönder

7 Yorumlar

  1. Severek okuduğum ve etkilendiğim bir kitap. Sonu buruk olsa da sayfalarda hep varlığını koruyan umudun peşinden gidiyor olmak ve ona eşlik etmek güzeldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitabın okurken nasıl hissettirdiğini tek cümleyle güzel özetleyen bir yorum. ^^
      Eşlik etmek gerçekten hoştu...

      Sil
  2. ne güzel ifade etmişsin. müthiş roman ivit :)

    YanıtlaSil
  3. Alıntılar çok etkileyici, henüz okumadığım kitaplar arasında:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitabı okumayan bir ben kalmışımdır diyordum, değilmişim :D

      Sil