KISA ROMANLAR, UZUN ÖYKÜLER - HENRY JAMES KİTAP YORUMU

''Kış 2021 Okuma Şenliği'' kapsamında okuduğum üçüncü kitap Henry James'ten oldu. 

Şenlikten önce bile bu kitabı ,daha doğrusu bu yazarı, okumak için sabırsızlanıyordum. Kendi çapımda ''İngiliz Klasikleri Deniz''inde açılıyorum da :)  Bu açılımı genişletebilmem için Henry James'ten bir şeyler okuyacaktım. Şöyle ki; Jane Austen, Bronte kardeşler, Virginia Woolf derken ben bu edebiyatı kadın yazarların bakış açıları haricinde hiçbir şekilde okumamışım. Sonra dedim ki kendi kendime '' Bir şeyler kaçırıyorum ve kaçırdığım şeylerin ne olduğundan bile haberim yok!'' 

Gidişata dur demek için en kısa zamanda internetten ''Charles Dickens, Thomas Hardy ve Henry James'' in birer kitabından, birer nüsha sipariş verdim :) 




Kitap başlığın altında adı yazan 4 hikayeden oluşuyor : ''Madam de Mauves, Daisy Miller, Erdemin Öyküsü ve Ormandaki Canavar''. Her öykünün de ayrı ayrı kitaplaşmış halleri var başka yayınevlerinde. Ben direkt İş Bankası Kültür Yayınları'ndan aldım çünkü Hasan Ali Yücel Klasikler Dizisi'ni seviyorum. (Sevmeyen var mıdır?)


Ama şunu söyleyebilirim ki kitabın sıfırıncı sayfasında yer alan, önsözün de önsözü olan önsözde Hasan Ali Yücel'in kaleme aldığı bir paragraf yazıyı daha fazla beğendim. Üzgünüm ama gerçek bu şekilde. 
Hiç beklediğim gibi olmadı.  
Bana hitap etmeyeceğini hiç düşünmezdim ama...etmedi.




Bitirmek için sayfa saydım. Altını çizebileceğim bir şeyler bulurum diye düşünerek olumlu davranmaya çalıştım. Ama yok! 

Dickens'ın kalemine, koşarak geri kaçmak istiyoruuum... Ama şenlik kitaplarını okumaya yedi yüz bir sayfalık molayı çoktan verdim. Dickens arası da verirsem belki yetişemem. :(

Neyse... Kitap yorumuna geri dönmemiz gerek sayın okuyucu. Başlığın hakkını verip biraz daha kitaptan bahsedip bitirelim.

Kitaptaki öykülerde, Amerikalı ve Avrupalı insanların sosyal yaşam tarzları ve ahlaki konulara olan bakış açıları arasındaki farklar göz önünde. Hatta bu konu için normalden daha hevesliydim. Çünkü Henry James aslında Amerikalı bir yazar ama Avrupa'da da uzun yıllar yaşıyor. Ölümünden kısa bir süre önce de İngiliz vatandaşlığına geçiyor. Bu konuları iyi anlatabilmek için daha ne?


Ama kitap içindeki tüm öykülerle bana bildiğin ''Senin gibi okuyucuya ihtiyacım yok!'' dedi!





Uluslararası bir üne sahip olsa da yazar, hikayelerinin hitap ettiği kitleler arasında değilim. Kendisi değerini takdir edemediğim bir yazar oldu. Beğenememekten ben de üzüldüm ama sanırım bir daha yolumu Henry James ile kesiştirmeyeceğim. Kalemi benlik değil.

Çeviri hakkında yorum yapmak gerekirse, her zamanki kalitesindeydi. Henüz bu seriden aksini gösterecek bir kitap da okumadım zaten.


Sizin bu kitap - veya yazar  - veya benim yazdıklarım hakkında düşünceleriniz neler ? Varsa bilmeme izin verin :D Sevgilerle... Sağlıcakla kalın.



Yorum Gönder

17 Yorumlar

  1. 'Senin gibi okuyucuya ihtiyacım yok!' hissiyatı vermişse eğer üzücü gerçekten. Teşekkür ederim ön bilgilendirme için. Blogun hayırlı olsun. Bugünkü ziyaretin ve kaliteli bir okuyucu olduğunu gösteren güzel yorumun için çok teşekkür ederim. Sevgi ve selamlarımla 😊🌺🤚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim.😊 Yazıları, kitabı okuduktan sonra tazesiyle yazdığım için okurken neyse yazarken de o oluyor genelde. Olumlu veya tarafsız bir ön bilgilendirme olmadı o yüzden. Anın hissi o şekildeydi😅 Yorumunuzu okumak mutlu etti beni. Çok teşekkür ederim. ^^

      Sil
  2. james iyi öykücü yaa, daisy mille pek ümlü, bikaç kitabını okudum ama bunu değil :) hardy süper bak :) dickens ın iki şehrin hikayesi, dünya üzerinde ingilizce dilinde en çok okunan kitap yaa :) austen en sevdiklerimden, bronte de öyle, bir de john fowles var müthişli yazar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daisy Miller bu kitapta da var. Okuyunca neden ünlü olduğunu anlayabiliyorum ama anlatımı hiç beni sarmadı. Dickens'tan sonra Hardy bile okuyunca ''Ya bu da iyi ama bir Dickens değil.'' oluyorum. Epeeey zaman geçsin, ben Dickens'tan hevesimi alayım -ki sanırım tüm kitaplarını okumam demek oluyor bu :D- o zaman tekrar okuyabilirim. İki Şehrin Hikayesi'nin böyle bir rekora sahip olduğunu bilmiyordum teşekkür ederiiim. İşte, şimdi gerçekten okumaya başlamamak için zor duruyorum. >< Are you happy?

      Sil
    2. eveey daisy miller, yazdığın kitaptaki öykülerden biri hıhıms, daisy miller filmi de vaar, james yürek burgusu da var bak güzeel :) hardy nin jude adlı kitabı da bir efsane valla ama :) dickens tabii yanii herhalde tabisi :) are you happy, anlamadıım, kitaptan mııı :) yoksaaa ağaç ev miii hihihi :) yazcan muuu :)

      Sil
    3. Evet yazdım hatta:) İki Şehrin Hikayesi hakkında verdiğin ön bilgi sağ olsun okumamak için zor duruyorum onun için mutlu musun? :DD

      Sil
  3. Bu kitabını duymamıştım ama daha evvel Yürek Burgusu isimli öyküsünü okumuştum. Enfes bir kitaptı. Oradaki kurgusunu ve yazarın kalemini çok beğenmiştim. Tavsiye ederim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yürek Burgu'sunu yazarı araştırırken duymuştum sonra bunda karar kıldım. Hevesim biraz kırıldı bu kitapta :( Yürek Burgu'suna yeniden şans verebilmem için aradan zaman geçmesi gerek gibi duruyor. Ama yazarı tekrar okumaya karar verirsem bu kitaptan başlarım o zaman :):)

      Sil
  4. İnsan okuduğu kitabı beğenmediğinde gerçekten zamanının boşa gittiğine üzülüyor.

    YanıtlaSil
  5. Teşekkürler paylaşım için

    YanıtlaSil
  6. Merhaba :) Bu klasikler dizisini okumayı çok severim aslında Henry James daha önce okuduğum bir yazar değil fakat okuyanları çok diye biliyorum. Paylaşım için teşekkürler :) Kitaba bakacağım merak ettim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba :)) Aynen, okuyanı çok Henry James'in. Bu kitabındaki hiçbir öyküsüne tam anlamıyla ''Sevdim, işte budur!'' diyemesem de okuduğum klasiklere bakış açıma katkısı oldu diyebilirim. Beğenen insanların yorumlarını okumakta da fayda var :) Ben teşekkür ederim :)

      Sil
  7. Dickens'tan Büyük Umutlar'ı, Hardy'den Çılgın Kalabalıktan Uzakta'yı, James'ten de bu öykü kitabını sipariş vermiştim. Bu sırayla da okudum. Hatta istersen blogda yorumları da var okumak hoşuna giderse.:) Sonraaa ben Dickens'ın kalemini çok beğendiğimi keşfedince diğer kitaplarından da seçip sipariş verdim.:) Jane Austen ve Bronte'ler gibi onun da tüm kitaplarını okumaya çalışacağım, biliyorum:)
    Hahah şenlik dileğin için çok teşekkür ederim. Listeyi hazırlarken herhangi bir kategoriye elimdeki Dickens kitaplarından oldurmaya çalıştım ama hiçbiri hiçbir kategoriye olmadııı :(( Ama sonra senin miminde gördüm Şeker Portakalı'nı. Mutlu oldum çünkü o vardı listemde. Ama aklımda, okurken peçeteyle oturacağım başına :))

    YanıtlaSil
  8. Ya evet yükseldi biraz o yüzden korkuyorum. Hakkında duyduklarımı unutmayı telkin ederek başlayacağım okumaya :)

    YanıtlaSil